Головна » Файли » Все з інформатики |
10.02.2014, 17:26 | |
Методи розвитку творчих здібностей під час занять в гуртках
У процесі навчання, відповідно до змісту тем, доцільно використовувати, крім одноосібного виконання учнями роботи, такі активні форми роботи як групові, парні, комбіновані. Колективна робота може виконуватись як в кінці семестру (підготовка до свята, створення подарунків, плакатів, колективних пано тощо), так і протягом року за вибором учителя та учнів. Так, у книзі "Духовний світ школяра” В.А. Сухомлинський проведено цікаві спостереження про вплив малюнка на духовний розвиток школярів. В школі на протязі чотирьох років проводився такий досвід: в мить сильного емоційного піднесення, викликаним знову пережитим або пізнаним вчителі пропонують дітям передати їхні переживання в малюнку. Діти не тільки з піднесенням малювали, предмети або казкові образи, але виражали своє відношення до того, що вони намалювали. Подальші спостереження доказали, що в багатьох дітей сформувалася потреба передати побачене чи пережите в малюнку. Схильність до малювання закріпилась не в усіх дітей, зате уроки малювання залишилися в їхньому внутрішньому світі глибокий слід. Ці діти відрізнялися більш тоншими, стійкішими почуттями, всебічною цікавістю, точністю і гнучкістю творчої діяльності. Тому недооцінка малювання в системі навчання молодших школярів або неправильна постановка викладання цього предмету може стихійно лишитися на розвитку школярів. Методи - це прийоми й засоби, за допомогою яких здійснюється розвиток творчих здатностей. Одним з основних принципів навчання є принцип від простого до складного. Цей принцип полягає в поступовому розвитку творчих здібностей. Успіх виховання й навчання багато в чому залежить від того, які методи й прийоми використає педагог, щоб донести до дітей певний зміст, сформувати в них знання, уміння, навички, а також розвити здатності в тій або іншій області діяльності. Під методами навчання образотворчої діяльності й конструюванню розуміють систему дій педагога, що організує практичну й пізнавальну діяльність дітей, що спрямована на засвоєння змісту У процесі організації навчання розвитку творчих здібностей велике значення надається загальнодидактичним принципам: - науковості, систематичності, послідовності, доступності, наочності, активності, міцності, індивідуального підходу. Всі заняття по розвитку творчих здібностей проводяться в грі. Для цього потрібні ігри нового типу: творчі, розвиваючі ігри, які при всій своїй розмаїтості об'єднані під загальною назвою не випадково, вони всі виходять із загальної ідеї й мають характерні творчі здатності. 1. Кожна гра являє собою набір завдань. 2. Завдання дають дитині в різній формі, і в такий спосіб знайомить його з різними способами передачі інформації. 3. Завдання розташовані приблизно в порядку зростання складності. 4. Завдання мають дуже широкий діапазон труднощів. Тому гри можуть викликати зацікавленість протягом багатьох лет. 5. Поступове зростання труднощів завдань - сприяє розвитку творчих здібностей. 6. Для ефективності розвитку творчих здібностей у дітей необхідно дотримувати умови: - розвиток з здібностей потрібно починати із самого раннього віку; - завдання-сходи створюють умови, що випереджають розвиток здібностей; - творчі ігри повинні бути різноманітні по своєму змісті, тому що створюють атмосферу вільної й радісної творчості. Поряд із принципами використають і методи:
Методи практичні наглядні словесні
До практичних методів відносяться вправи, ігри, моделювання. Вправи - багаторазове повторення дитиною практичних і розумових заданих дій. Вправи підрозділяються на конструктивні, подражательно-виконавські, творчі. Ігровий метод припускає використання різних компонентів ігрової діяльності в сполученні з іншими прийомами. Моделювання - це процес створення моделей й їхнього використання. До наочних методів відносяться спостереження - розглядання малюнків, картин, перегляд діафільмів, прослуховування пластинок. Словесними методами є: розповідь, бесіда, читання, переказ. У роботі з дітьми всі ці методи повинні сполучатися один з одним. Це традиційна класифікація. Останнім часом розроблена нова класифікація методів. Авторами нової класифікації є: Лернер І.Я., Скаткін М.Н., вона включає наступні методи навчання: · інформативно - рецептивний; · репродуктивний; · дослідницький; · евристичний; · метод проблемного викладу матеріалу. В інформаційно-рецептивний метод включаються наступні прийоми: · розглядання; · спостереження; · екскурсія; · зразок вихователя; · показ вихователя. Словесний метод містить у собі: · бесіду; · розповідь, мистецтвознавча розповідь; · використання зразків педагога; · художнє слово. Евристичний метод спрямований на прояв самостійності в якому - або моменті роботи на занятті, тобто педагог пропонує дитині виконати частина роботи самостійно. Дослідницький метод спрямований на розвиток у дітей не тільки самостійності, але й фантазії й творчості. Педагог пропонує самостійно виконати не яку - або частина, а всю роботу. Метод проблемного викладу, на думку дидактів не може бути використаний у навчанні дошкільників і молодших школярів: він застосовний тільки лише для старших школярів. У своїй діяльності вихователь гуртка використає різні методи й прийоми в малюванні, ліпленні, аплікації й конструюванні. Так у малюванні основний прийом для першої молодшої групи - показ, як варто користуватися олівцями й фарбами. Найбільш ефективний прийом - пасивні рухи, коли дитина діє не самостійно, а за допомогою. Ефективні ігрові образотворчі рухи однорідного, ритмічного характеру із проказуванням слів: "туди - сюди", "зверху - униз" і т.д. Такий прийом дає можливість зв'язати образ предмета з образотворчим рухом. Ще один прийом роботи в першій молодшій групі - співтворчість педагога з дітьми. У другій молодшій групі на заняттях по малюванню активно використається інформаційно-рецептивний метод. Особливо корисний перед заняттям діючий спосіб знайомства з формою предмета: діти обводять форму рукою, грають із прапорцями, м'ячами, кулями, обмацують їхнього обрису. Таке обстеження предмета створює більше повне подання про нього. Також ефективний прийом обстеження предмета рухом руки по контурі й показ цього руху в повітрі. Прямий показ способу зображення застосовується тільки в тому випадку, дана форма зустрічається вперше. | |
Переглядів: 621 | Завантажень: 0 | |